Recension: Legendariskt “A Marvel Deck Building Game”
Deck-building games är en snabbt växande genre som får fler och fler fans världen över. Du börjar med ett halt däck som består av några grundläggande kort och sedan är alla alternativ öppna. Det är upp till dig att hitta de bästa kortkombinationerna, lägga till dem på din kortlek och gradvis bygga en “maskin” som fungerar bättre än andra spelares. Allt började med Dominion, sedan kom Thunderstone, Ascention, Nightfall … och nu Legendary! Men Legendary är mycket mer än ett enkelt däckbyggande spel. Läs vidare för att hitta vad som är annorlunda med det.
Spelets historia är ganska övertygande tack vare Marvel -licensen. Här är alla dina favoritkillar: de bra som Wolverine, Spiderman, Hulk, Captain America, Iron-Man och många fler, och de dåliga: Dr. Doom, Magneto, Loki och Red Skul. En av de onda Masterminds bestämde sig för att föra skräck till staden genom att försöka åstadkomma en plan och rekrytera många skurkar för att hjälpa honom att göra just det. Du har den svåra uppgiften att stoppa honom genom att rekrytera de bästa superhjältarna som finns och slåss mot skurkarna och Mastermind själv. Men du är inte ensam. Dina medspelare är på din sida och försöker göra precis som du. Spelare tar inte rollen som superhjältar. Istället är hjältar tillgängliga för alla spelare att lägga dem till sitt däck från en gemensam pool. Så är detta ett kooperativt spel? Upp till en punkt ja. Ni försöker alla besegra skurkarna men en av er kommer att göra det bättre än andra. Genom att besegra skurkar eller bekämpa Mastermind tjänar spelare segerpoäng och i slutet av spelet är spelaren med flest segerpoäng vinnaren.
Detta är ett spel för 1-5 spelare varje spelare som börjar med samma kortlek av Hero-kort, 8 SHIELD-agenter och 4 SHIELD Troopers. Under installationen, som förresten tar lite tid, väljer du en Mastermind att slå slumpmässigt. Varje Mastermind kommer tillsammans med 4 Mastermind -taktikkort, placerade under Mastermind på en speciell plats på tavlan. Sedan väljer du ett Scheme -kort slumpmässigt också. På Scheme -kortet finns detaljer om hur Mastermind fungerar som påverkar hur skurkdäcket bildas.
Sedan får du bygga skurkdäcket som består av följande typer av kort:
- “Scheme twist” -kort. Ett Scheme Twist -kort representerar Schemat som går framåt mot seger för den onde Mastermind. Varje schema fungerar på ett annat sätt, med dess schemavridningar som gör en specifik sak relaterad till det schemat. Antalet “Scheme twist” -kort i skurkdäcket beror på Mastermind -kortet.
- “Master Strike” -kort. Ett Master Strike -kort representerar den onda Mastermind som kommer ner för att få sina händer smutsiga och krossa själva hjältarna. Varje Mastermind -kort har sin egen specifika Master Strike -effekt. 5 av dessa identiska kort läggs till skurkdäcket.
- Skurkgrupper . Varje grupp består av åtta skurkar som arbetar tillsammans. Antalet grupper som läggs till beror på antalet spelare.
- Henchmen -grupper . Henchmen är svagare skurkar där varje grupp består av tio identiska kort. Antalet grupper som läggs till beror på antalet spelare.
- Åskådare. Det här är oskyldiga medborgare som visar sig vara på fel plats, fel tid. Skurkar rycker dem och bär dem med sig. När du besegrar en skurk som har fångat en åskådare får du en extra segerpoäng för att rädda stackaren/flickan.
Efter skurkdäcket bygger du hjältedäcket. Det finns femton olika hjältar och du får välja fem av dem (sex när du spelar med 6 spelare). För varje hjälte finns 14 motsvarande kort (1 sällsynt, 3 ovanliga, 5 av en gemensam och 5 av en annan vanlig).
ll däck blandas och läggs nedåt på sina speciella reserverade platser på tavlan. 5 kort vänds från Hero -kortlek och läggs bredvid varandra i de 5 hjälteutrymmena i huvudkontoret. Spelare blandar också sina kortlekar och drar 6 kort. En startande spelare väljs ut och spelarna turas om medurs.
Varje spelare på sin tur gör tre saker:
- Spela det övre kortet på Villain Deck. Skurken gör ett spektakulärt utseende i staden genom … avlopp !! Det finns 5 utrymmen (platser i staden) genom vilka skurkar rör sig: avlopp, bank, hustak, gator och bron. Varje gång en ny skurk kommer in i ett stadsrum, om det redan finns någon där, blir han skjuten ett utrymme till vänster, mot bron. Detta kan orsaka en kedjereaktion när en ny skurk dyker upp. Men var försiktig, om en skurk skjuts till vänster om bron, som är det sista femte utrymmet på brädet, flyr han för alltid från staden. Om ett visst antal skurkar, beroende på det valda schemat, lyckas fly, vinner ondskan och alla spelare förlorar.
- Spela kort från deras hand och använd dem för att rekrytera och slåss. Varje hjältekort har speciella symboler och text som beskriver hans förmågor. En hjälte kan ge guld som används för att rekrytera fler hjältar och/eller attackpoäng som används för att bekämpa skurkar. De brukar också ha en superkraftsförmåga som kräver att en hjälte i samma hjälteklass har spelat denna sväng för att aktivera den. Superkrafter kan ha många olika effekter som att dra fler kort, lägga till fler attackpunkter, bli av med sår eller grundläggande hjältar och mycket mer. När en spelare besegrar en skurk sätter han honom på sin personliga segerhög.
- Kasta hans hand och dra sex nya kort
Spelet är över när spelare besegrar Mastermind fyra gånger eller om Mastermind vinner. Sedan lägger spelarna till de segerpoäng de tjänade under spelet.
Jag skulle inte vilja överutsträcka mig med spelreglerna och till exempel förklara vad “Scheme twist” och “Master Strike” -kort gör, eftersom dessa detaljer inte är viktiga för själva recensionen. Nu är det dags för själva granskningen:
Komponenter:
Komponenterna i spelet är bara en tavla och kort. Spelbrädan är mycket funktionell med gott om plats för alla enskilda kortgrupper. Till höger kan vi se Hero deck och Villain Deck. På botten av tavlan finns HQ (huvudkontor) med 5 utrymmen på vilka hjältar som avslöjas från hjältedäcket placeras. Precis ovanför det finns de olika delarna av staden där skurkar dyker upp. På vänster sida finns plats för Mastermind och SHIELD -agendäcket. På toppen finns utrymmen för Scheme -kortet, de rymda skurkarna, Sårdäcket och Deltagarna. Äntligen ett stort utrymme för kort som får KO’d (utslagna) för spelet. Dessa tas permanent bort från spelet. Brädan är stor och har gott om plats för allt,
Tavlan och kortens konstverk är fantastiska. Bilderna är originalkonstverk, som inte finns i någon serier, ritade med detaljer och fantasi. Alla 14 kort i varje hjälte, från den vanliga till den sällsynta versionen har samma konstverk som är en fråga som vissa tycker inte är särskilt tilltalande. Jag störde mig inte mycket på det även om jag erkänner att det skulle vara en mest välkommen uppdatering till spelet om olika versioner av hjältar hade olika konst och det skulle göra korten lättare att känna igen. 8/10 Speltavlan!
Spel:
Vad finns det att inte tycka om i Legendary? Det är däckbyggande, som är en av de nyaste och mest populära genrerna, det är mycket tematiskt och det är också unikt genom att det är både kooperativt (med spelare som samarbetar för att slå Mastermind) och konkurrenskraftigt (med spelare som tävlar om att tjäna flest segerpoäng ). Denna kombination matchar många Marvel-historier och gör spelet tilltalande för fans av samarbetsspel och spelare som gillar spel med en enda vinnare (som jag !!). Devin Low har designat det här spelet effektivt och kombinerar de senaste trenderna inom spel, smaksatt av karaktärer som nästan alla känner till, Marvel superhjältar.
Tempot i spelet är riktigt snabbt. Det händer alltid något och under andra spelares vändningar kan du studera dina kort, planera din nästa tur eller bara titta på handlingen. Nya skurkar dyker upp varje varv och några av dem kan utlösa kedjereaktioner av händelser genom att driva en eller flera skurkar att fly från staden.
Tur spelar sin lilla roll i spelet, vad gäller vilka hjältar och skurkar som kommer att avslöjas och om du kommer att lyckas få tillräckligt med hjältar av en specifik klass för att få ditt däck att fungera. Detta är en stor skillnad från spel som Dominion eller Thunderstone där alla kort är tillgängliga för alla spelare att köpa. I Legendary kan du bara köpa en av de fem hjältarna på HQ, så om ingen passar din agenda eller om de är väldigt dyra blir dina planer försenade och du kan inte göra något åt det. Ändå är strategi det dominerande elementet i spelet när du bestämmer vilka hjältar du ska köpa och vilka skurkar du ska slåss mot.
En liten fråga med gameplay som jag märkte är att spelare som spelar först oftast gör det bättre än spelare som spelar efter dem när de först väljer de bästa tillgängliga (och prisvärda) hjältarna vilket gör att de har ett försprång mot andra spelare. Jag måste spela många fler spel för att avgöra om detta problem statistiskt ofta visas tillräckligt för att göra det till en verklig fråga. Annat än det är spelet smidigt och balanserat och jag måste erkänna att det är väldigt roligt.
En annan nackdel med spelet är den tid som krävs för att sätta upp och bryta ner. Du måste välja en Mastermind (OK, det är lätt), för att hitta hans fyra tysta kort och välja ett schema. Sedan måste du bygga Villain Deck: Lägg till Master Strike -kort, slumpmässiga Village- och Henchmen -grupper och åskådare. Välj sedan 5 hjältar. Blanda alla dessa däck. Det är sant att upplägget inte är så tråkigt eftersom du är upphetsad över spelet som kommer att följa. Men vad händer med uppbrott när spelet är över? Du måste sortera ut alla olika kort, lägga dem i högar och tillbaka till sin låda. Detta är en lite tråkig process men jag antar att den inte kunde undvikas. Däckens slumpmässighet är det som gör spelet så spännande. 9/10
Inlärningskurva:
Legendary är inte ett svårt spel att lära sig, speciellt om du har spelat ett annat däckbyggande spel som Dominion eller Thunderstone tidigare. Det svåraste att lära sig till en början är de olika korten i skurkdäcket, förutom de verkliga skurkarna, det vill säga Master Strike och Scheme Twist -kort och deras effekter eller vad man ska göra när en skurk flyr. Om du aldrig spelat ett däckbyggande spel innan det kommer att bli lite svårare. Hur som helst är det bästa sättet att lära detta spel att förklara de grundläggande reglerna och lära sig resten av spelet medan du spelar. 7/10
Tema:
Detta är ett spel där temat är uppenbart var du än tittar. Det verkar som att det har utformats på ett sätt som spelare faktiskt kan känna att de jagar en ond Mastermind. Det finns många element som förstärker denna känsla som:
- De utrymmen genom vilka skurkar rör sig är inte bara mellanslag på tavlan utan representerar faktiska platser i staden: banken, avlopp, etc. Dessa platser är också ritade på tavlan
- Det faktum att skurkar fångar åskådare är också mycket realistiskt. Naturligtvis borde skurkar göra något som verkligen betyder för att motivera sin roll.
- Masterminds har en agenta, ett “Schema”. Det schemat är inte bara skrivet i text, utan det körs faktiskt också med “Scheme twist” -kort. The Mastermind står inte heller åt sidan för att se skurkarna göra allt smutsigt arbete men han gör imponerande framträdanden med “Master Strike” -händelser.
- Det faktum att den onde Mastermind kan vinna spelet. Ja, ibland vinner ondskan!
Jag gillar mycket den detaljerade i vilken spelet har utformats när det gäller dess tema. Jag önskar att fler spel var så. 10/10
Omspelbarhet:
På grund av slumpmässigheten hos skurken och hjältedäcken och de olika Masterminds och scheman finns det oändliga kombinationer av inställningar som garanterar stor omspelbarhet. Spelare har också chansen att justera svårigheten i spelet genom att välja enklare/hårdare Masterminds, ändra sin styrka, välja ett enklare/hårdare schema, lägga till extra Scheme Twist -kort eller välja enklare/tuffare skurkgrupper. Två expansioner har redan publicerats för spelet och introducerar nya hjältar, hjärnor, skurkar och scheman. Jag tror att jag aldrig skulle säga nej till en omgång Legendary !. 9/10
Roligt:
Det är spännande att kunna samarbeta med andra spelare mot ett gemensamt hot och samtidigt försöka stoppa dem på ryggen för att kunna få flest segerpoäng. Legendariskt är lika roligt som ett däckbyggande spel kan vara. Jag hade en fantastisk tid att spela den. 7/10
Fördelar:
- du spelar med Marvel -hjältar och skurkar
- fint konstverk
- utmärkt designat spel, idealiskt tillämpat tema
- du samarbetar med dina vänner men vinnaren är en
- bra omspelbarhet, dussintals olika inställningar
Nackdelar:
- tidskrävande installation och uppdelning
Rekommenderas speciellt för: fans av däckbyggande, Marvel Universe-fans
Liknande spel: Dominion, Thunderstone
Enligt mitt poängsystem har poängkategorier olika vikter. Komponenter har 15%vikt, spel 40%, inlärningskurva 5%, tema 5%, omspelbarhet 25%, kul 10%. Enligt detta system och ovanstående poäng i varje kategori är den totala viktade poängen i spelet:
Totalt: 8,6
Maria Panagou är ägare till http://www.boardgamemaniac.com webbplats. Om du gillade den här artikeln, välkommen att läsa fler artiklar om brädspel, plus att hitta informativa spelpresentationer, strategiguider, en omfattande ärmguide och mer genom att besöka ovanstående länk.
Läs också Halo 4 War Games, enkla tips för att förbättra i multiplayer