Halo 4 War Games, enkla tips för att förbättra i multiplayer
War Games hänvisar till en samling speltyper i Halo 4 där du spelar konkurrenskraftigt mot andra mänskliga spelare. Dessa strider är träningssimuleringar som utförs av Spartan IVs ombord på oändligheten, som de använder för att förbättra sina förmågor för Spartan Ops. Det finns inga datorstyrda fiender i War Games; varenda allierad och fiende är en riktig mänsklig spelare.
War Games erbjuder en intressant dynamik till Halo 4 som skiljer sig mycket från antingen kampanjen eller Spartan Ops. Eftersom du spelar mot riktiga spelare får du möjlighet att bekämpa fiender som är mycket mer intelligenta än de i kampanjen eller Spartan Ops. Därför fungerar några av de strategier som jag tillhandahåller för kampanjen inte lika bra i krigsspel. Det finns ingen enda “bästa” strategi, så experimentera med många olika taktiker och välj en som bäst passar dina styrkor och spelstil.
Nivelleringssystem
I War Games och Spartan Ops får du erfarenhet efter att ha avslutat varje spel. Denna erfarenhet används för att öka din Spartan IV -karaktär. När du går uppåt låser du upp ny utrustning (som vapen, rustningsförmågor och förmåner) och ny rustning. Varje nivå kräver mer erfarenhet för att låsa upp, så du kommer snabbt upp i nivå och långsamt senare. När du har nått nivå 20 har du låst upp all utrustning och alla tidigare nivåer som har liten effekt på ditt spelande.
Det finns tre sätt att få erfarenhet. Det primära sättet är att slutföra spel i antingen War Games eller Spartan Ops. Efter varje spel kommer du att belönas med en fullbordad bonus och en mycket mindre bonus baserat på din framgång under det spelet. I allmänhet får du cirka 2500 erfarenheter från kortare spel (slayer, oddball, etc.) och 3000 erfarenheter från längre spel (Spartan Ops, Big Team Battle, CTF). Det andra sättet att få erfarenhet är genom att klara utmaningar. Det finns ett sortiment av krigsspel, kampanjer och Spartan Ops -utmaningar som du kan slutföra för att få extra erfarenhet, med belöningar från 1000 till 20 000 erfarenheter beroende på utmaningens svårighet. Utmaningar finns i många varianter, till exempel att döda ett visst antal fiender på ett visst sätt, vinna ett visst antal spel, eller genomföra ett visst kampanjuppdrag på en viss svårighet. Nya utmaningar läggs till regelbundet. Slutligen kan du få erfarenhet genom att slutföra beröm. Beröm liknar utmaningar, men de har ingen tidsgräns och nya tillkommer aldrig. Det finns ett stort sortiment med över 100 rekommendationer, var och en med mellan 5 och 7 stadier av färdigställande. Varje gång du slutför ett nytt skede av en beröm får du en viss erfarenhet. Du kan också få nya rustningar och vapenskinn genom att slutföra den högsta etappen av vissa beröm. var och en med mellan 5 och 7 stadier av färdigställande. Varje gång du slutför ett nytt skede av en beröm får du en viss erfarenhet. Du kan också få nya rustningar och vapenskinn genom att slutföra den högsta etappen av vissa beröm. var och en med mellan 5 och 7 stadier av färdigställande. Varje gång du slutför ett nytt skede av en beröm får du en viss erfarenhet. Du kan också få nya rustningar och vapenskinn genom att slutföra den högsta etappen av vissa beröm.
När du har nått nivå 50 kan du välja mellan 8 olika spartanska specialiseringar. Varje specialisering kräver 10 nivåer för att slutföra, och du låser upp nya rustningar med varje nivå. När du har slutfört den slutliga nivån på en specialisering låser du upp en ny förmån. Även om dessa nya förmåner bara har en liten effekt på spelet, erbjuder de användbara bonusar som mer erfarenhet per spel, snabbare mord eller längre överhettningstider på fordon. När du har slutfört alla 8 specialiseringar och nått nivå 130 har du slutfört nivelleringsprogressionen och kommer inte längre att gå upp.
Under utjämningsprocessen kommer du att låsa upp många rustningar, som alla kan nås från menyn “tillbaka”. Detta gör att du kan anpassa hur din Spartan IV ser ut i både Spartan Ops och War Games, men har absolut ingen effekt på spelet. Du låser upp nya rustningar genom att nå nya nivåer, slutföra beröm och genomföra rustningsspecifika utmaningar.
Belastning
Till skillnad från de tidigare Halo -spelen kan du skapa din egen belastning i Halo 4. Varje utmatning består av ett primärt vapen, ett sekundärt vapen, en rustningsförmåga, en granattyp och två förmåner. Du kan ha fem olika belastningar samtidigt, så att du kan utveckla olika kombinationer för varje situation. Dessa 5 laddningar används i både Spartan Ops och War Games, så jag föreslår att set tilldela 2 loadouts för Spartan Ops och 3 för War Games.
Nedan diskuterar jag vilken utrustning som ska användas i dina War Games -laddningar. Detta är dock bara mina åsikter; du bör utveckla en belastning som passar din spelstil bäst.
Primärt vapen: Jag föreslår starkt att du använder ett headshot -vapen som ditt primära vapen, eftersom headshot -vapen har en mycket längre räckvidd och dödar fiender snabbare än något av överfallsvapnen. Jag föreslår att du använder antingen DMR, Battle Rifle eller Light Rifle. Av dessa alternativ är DMR den mest exakta, Battle Rifle ger mest skada när den inte zoomas in, och Light Rifle gör den största skadan när den zoomas in.
Sekundärt vapen: Du bör alltid använda plasmapistolen som ditt sekundära vapen, oavsett situationen. Även om plasmapistol och headshot -trick inte fungerar särskilt bra mot mänskliga spelare, kan du fortfarande använda plasmapistolen för att bedöva och knäcka fordon och ta bort människors sköldar och melee dem. Magnum är sämre i skada och noggrannhet på headshotgevärna, och bultskottet gör inte tillräckligt med skada för att vara värt.
Granat typ: Jag föreslår att du använder Frag granaten som din granat typ. Du kan studsa Frag -granater runt hörnen eller höja tyngdkraftshissarna, så att du kan döda spelare som är utom synhåll. När det används i kombination med Promethean Vision kan detta vara en mycket effektiv taktik. Men om du är mycket bra på att hålla dina motståndare kanske du vill använda Plasma -granaten.
Rustningsförmåga: Enligt min mening är Active Camouflage och Promethean Vision de två bästa rustningsförmågan för krigsspel. Promethean Vision låter dig se dina motståndare innan de ser dig, så att du kan få det första skottet och elementet av överraskning. Det låter dig också enkelt se spelare som använder Active Camouflage. Active Camouflage låter dig hålla dig gömd medan du sniper eller smyger på fiender, vilket är särskilt användbart när du använder hagelgevär.
Fördelar: Det finns ett stort sortiment av förmåner som ger mindre bonusar. Du bör välja vilken fördel som kompletterar din spelstil bäst. Några av mina personliga favoriter inkluderar extra ammunition, tätare förordningsfall och snabbare förnyelse av rustning.
Förordningen sjunker
För att få vapen utan laddning i krigsspel måste du förlita dig på Ordinance Drops. Ordinance Drops är en ny spelmekaniker implementerad i Halo 4, som ersätter det tidigare vapensystemet. Vapenlådor tappas på slagfältet uppifrån och kan innehålla antingen ett vapen, en power-up eller två granater. Det finns två typer av förordningssänkningar, och de är följande:
Map Ordinance Drops visas på hela kartan i början av spelet och distribueras om efter en viss tid. Dessa droppar innehåller vanligtvis ett nivå 2 (Shotgun, Saw, etc.) eller ett nivå 3 (Rocket Launcher, Binary Rifle, etc.) vapen, även om de också kan innehålla granater eller power -ups. Varje spelare kan komma åt en kartförordningslåsning helt enkelt genom att gå fram till vapenkorgen och trycka på x, precis som att byta med ett vapen på marken. När du är nära förordningen visas den som en ikon på din HUD. Denna ikon visar ditt avstånd från droppen och vilken utrustning som finns i droppen, så det är ett användbart verktyg för att bedöma om det är värt att ta förordningen. Droppar med högre värde tar längre tid att distribuera om.
Personal Ordinance Drops är belöningar som ges till spelare efter att de fått ett visst antal poäng i ett spel. Dessa droppar liknar något “Kill Streaks” i Call of Duty -spelen. När du har gjort ett visst antal poäng (från dödningar, assists, objektiva kompletteringar etc.) kommer ett alternativ att ringa in förordning att visas högst upp i din HUD. Du kommer alltid att ha tre alternativ som du kan välja genom att trycka på motsvarande riktning på D-pad. Det mellersta alternativet kommer att erbjuda en power up, det vänstra alternativet kommer att erbjuda en granat eller ett vapen, och det högra alternativet kommer att erbjuda ett vapen. På större kartor är det mer troligt att du får nivå 3 eller “power” vapenalternativ. När du har ringt in din personliga förordning börjar du arbeta mot din nästa, även om varje efterföljande droppe kräver fler poäng. Det finns ingen gräns för antalet droppar du kan få i ett enda spel, men realistiskt sett kommer du vanligtvis att få mellan 1 – 3 droppar i ett vanligt spel. När du har ringt in en personlig förordningslåsning kan du få din utrustning genom att gå fram till vapenkorgen och trycka på x. Om du någonsin försöker “stjäla” fiendens personliga förordning måste du hålla x intryckt i cirka 3 sekunder.
Ordinance Drops introducerar också power -ups till War Games. Varje uppstart ger dig någon form av fördel under en viss tid eller tills du dör. Med Speed Boost kan du flytta, kasta granater, ladda om och slå dubbelt så snabbt. Det varar länge och är mycket användbart för att bära flaggan i CTF eller nå mål i andra objektivdrivna speltyper. Damage Boost fördubblar alla former av skador som du hanterar (vapen, granater och närstrid) under en kort tid. Det betyder att du enkelt kan döda en fiende med en enda närstrid, eller döda dem med två kroppsskott och ett huvudskott med ett huvudskottvapen. I kombination med kraftfullare vapen som sågen, strålgeväret eller bränslestaven blir du nästan ostoppbar. Over Shields ger dig tredubbel skärmkapacitet, visas som en andra grön stapel som täcker din blå sköldstav. Denna extra nivå av sköldar kommer inte att återskapa, och det kommer att rinna långsamt över tiden.
Tips och strategier
Allmänt :
– Om du spelar särskilt dåligt en dag, prova att spela några spel Spartan Ops. På så sätt kan du värma upp mot lättare motståndare och återgå till krigsspel när du är i fart.
– Om möjligt, prova att spela War Games med en stor grupp vänner. Även om dina vänner inte är bra kan du kommunicera och utföra gruppstrategier, vilket ger dig en fördel mot lag av enskilda spelare. Detta är särskilt användbart när du spelar objektivbaserade spel.
– I allmänhet föreslår jag inte att du använder Plasma Pistol/Headshot -taktiken i War Games, eftersom de flesta spelare enkelt kan undvika Plasma Pistol -sprängningen. Snarare bör du reservera plasmapistolen för fantastiska fordon eller för att använda mot spelare på nära håll, där de inte kommer att undvika den.
– På större kartor hittar du ett stort sortiment av fordon. Om du är till fots föreslår jag att du håller dig utanför de stora öppna områdena så att fiendens fordon lämnar dig ensam. Men om du ser ett ensamt fiendens fordon utan andra fiender i närheten kan du använda din plasmapistol för att bedöma fordonet och antingen jacka det (för spöken och Banshees) eller plantera en granat i det (för Wraiths, Scorpions eller Mantises) . Försök aldrig att bedöva och knäcka/förstöra en vortesvin med en skytt, eftersom skytten fortfarande kommer att kunna skjuta medan fordonet är bedövat. När du har jackat ett fordon, var noga med att lyfta iväg omedelbart så att föraren inte kan haka upp dig igen.
– Om du är en svagare spelare, försök inte rusa mot nivå 3 (kraftvapen) Map Ordinance Drops i början av ett spel. I allmänhet kommer många spelare att rusa mot den här punkten på en gång, och du kommer sannolikt att dödas innan du når nedgången.
– Om du någonsin ser en röd laser som pekar på dig betyder det att en spelare siktar på dig med antingen en spartansk laser eller ett binärt gevär. Båda dessa vapen kan döda dig med ett enda skott, så det är viktigt att du springer om skydd omedelbart. Hoppa runt sporadiskt när du springer för att göra dig själv ett svårare mål att träffa.
– Undvik alltid att gå in i stora öppna områden. Du kommer att bli mycket utsatt för fiender som använder långdistansvapen, och du kommer inte att kunna ta skydd snabbt
Lastvapen (Headshot Rifles) :
– När du använder andra headshot -vapen än Light Rifle, försök att undvika att använda omfånget om inte fienden är väldigt långt borta. Att använda omfånget ökar inte vapnets noggrannhet, och det kommer att blockera en stor del av din perifera syn. Detta kommer att göra det lättare för andra spelare att smyga på dig.
– När du använder Light Rifle, zooma in när det är möjligt. Ljusgeväret skadar mer när du zoomar in.
– När du sniper med något headshot -vapen ska du inte alltid engagera en fiende så snart du ser dem. Vänta snarare tills de springer ut i det fria och bort från alla lock. Så snart du börjar skjuta dem kommer de att börja sprinta efter täckning, så det är viktigt att du både kan ta bort deras sköldar och döda dem med ett headshot innan de kan nå säkerhet.
– När du använder ett headshot -vapen eller ett helautomatiskt vapen på nära håll kan du försöka hoppa och röra dig sporadiskt för att göra dig själv ett svårare mål att träffa. Men gör bara detta om du fortfarande kan träffa ditt mål konsekvent.
– När du först ser en fiende på nära håll kan det vara din första reaktion att kasta en granat mot dem. Men under den tid det tar för dig att kasta granaten kan du göra mer skada genom att helt enkelt skjuta fienden. Därför bör din första reaktion när du ser en fiende vara att skjuta dem, och bara använda granater för att studsa runt hörnen när du inte har ett direkt skott på dem.
– På mycket nära håll ger headshotvapen en lägre skada per sekund än helautomatiska överfallsvapen. Därför kommer du vanligtvis att förlora om du stöter på en fiende med ett överfallsvapen på nära håll. Försök alltid att plocka bort fienden innan han kan komma nära.
– Om du har träffats av en fiende flera gånger med ett headshot -vapen och de fortfarande är vid god hälsa, försök inte att engagera dem med ditt headshot -vapen. Om du inte har mycket tur kommer du utan tvekan att förlora. Kör snarare efter skydd och koppla in dem när dina sköldar återföds.
Förordning :
– Om du redan har bra vapen när du får en Personal Ordinance Drop, överväg att välja en power up. Power ups är ännu mer effektiva i kombination med kraftfulla vapen. I synnerhet kommer Damage Boost att göra dig nästan ostoppbar i kombination med ett kraftfullt vapen.
– Försök inte ringa in förordning när fiender är i närheten och kan se dig. De kan försöka döda dig och stjäla din förordning innan du kan ta tag i den.
– Ring in dina personliga förordningar så snart du kan hitta ett säkert ställe att göra det. Om du väntar med att ringa in förordning, räknas inte poängen du gör med din nästa droppe.
– Överväg att använda Speed Boost i kombination med korta vapen som Saw, Shotgun eller Scattershot. Detta gör att du kan komma inom fiendens räckvidd snabbare, så att de har mindre chans att plocka bort dig på avstånd.
– Både Damage Boost och Over Shields håller under en mycket kort tid. Därför, för att dra mest nytta av dessa power -ups, spela mycket mer aggressivt när du använder dem. Prova att rusa in i fiendens bas eller in i mitten av handlingen; även om du kan dö, bör du få ganska många dödar innan du gör det.
Närkamp :
– Du kan närma dig mycket snabbare än vanligt när du har en pistol utdragen.
– Om du väljer att melee fienden, var noga med att tajma din attack noggrant. Vänta tills de har ungefär 30% av sina sköldar kvar, då kan du döda dem med en enda attack.
– När du befinner dig i ett inomhusområde kan du använda en kombination av Plasmapistol och närstrid för att snabbt ta ner en enda fiende. När du vet att en fiende närmar sig din position, börja ladda din plasmapistol och vänta bakom en dörröppning eller hörn. Så snart fienden kliver in genom dörröppningen eller hörnet, skjut honom på ett tomt område med Plasmapistolen och följ med en enda närstridsattack. Denna taktik är särskilt effektiv eftersom du närmar dig snabbare med Plasmapistolen ritad.
– Du kan utföra en taktik som liknar den som förklaras ovan med Magnum också. Vänta bakom en dörröppning eller hörn när en fiende närmar sig och närstrider dem så snart de kliver framför dig. Detta kommer att ta bort deras sköld helt, så att du kan avsluta dem med en snabb headshot. Återigen är detta särskilt effektivt eftersom du närmar dig snabbare med Magnum ritat.
Granater :
– Du kan kasta granater mycket snabbare när du har en pistol utdragen.
– Promethean Vision är särskilt användbart vid studsande av granater, eftersom det låter dig se var fiender gömmer sig bakom locket och runt hörnen.
– Du kan överväga att skapa en grenadierklass, där du väljer förmåner som ger dig extra granater och får dina granater att göra mer skada. Du kan sedan använda den här klassen på nära håll inomhuskartor, där granater är de mest användbara. Var noga med att använda Promethean Vision med denna belastning.
– Kasta inte granater när du har ett tydligt skott mot en fiende; detta slösar bort dyrbar tid som du ska spendera med att skjuta dem. Använd snarare Frag -granater för att studsa runt hörn eller täcka om fienden försöker ta skydd eller springa iväg.
– Med lite övning kommer du att upptäcka att det är väldigt lätt att studsa fraggranater runt hinder. För att göra detta, tänk helt enkelt på fragmen som en studsande boll och kasta den i den vinkel där du skulle kasta en studsboll för att reflektera runt ett hörn. Tänk på att granaten kommer att rulla något efter landning.
– Fragranater är de mest effektiva i trånga korridorer, eftersom de inte kommer att rulla bort från sitt mål innan de detonerar.
– Många spelares första instinkt är att springa runt ett hörn och gömma sig när de är skadade. Men om du riktigt kan studsa en granat runt hörnet kan du döda spelaren innan deras sköldar återskapas. Om möjligt, låt granaten rulla något förbi spelaren så att de instinktivt springer tillbaka runt hörnet mot dig, där du sedan kan avsluta dem med ditt vapen.
Förordningsvapen :
– När du använder Sniper Rifle eller Beam Rifle, överväg att engagera fiender på medellång eller nära håll utan att zooma in. På så sätt känns det som att använda vapnet mycket som att använda ett headshot -vapen, och enligt min mening gör det mycket lättare att använda. Döda fienden med antingen ett huvudskott eller två snabba kroppsskott. Det är lättare att göra detta med strålgeväret, eftersom det bibehåller nära perfekt noggrannhet när det avfyras utan att zooma in (medan Sniper -geväret inte gör det). Du får 20 poäng istället för 10 för varje dödande, även om du inte får ett headshot.
– Binärgeväret är ett av de mest kraftfulla vapnen i krigsspel, eftersom det låter dig döda infanteri med ett enda kroppsskott. Binärgeväret är väldigt felaktigt när det inte zoomas in, så jag föreslår att du alltid zoomar in. Jag föreslår också att du bara engagerar fiender på avstånd, eftersom det blir lättare att träffa dem och de har svårare att skjuta dig tillbaka . Lägg märke till att binärgeväret alltid avger en röd inriktningslaser, så fiender kommer att veta när du siktar på dem. Därför måste du agera snabbt och skjuta dem innan de kan springa för att täcka.
– När du använder en raketuppskjutare (t.ex. en bränslestav, raketskjutare eller förbränningskanon) mot infanteri, skjut alltid mot fiendens fot. Alla dessa tre vapen kommer att hantera tillräckligt med säkerhetsskador för att döda en hälsospelare med en indirekt träff. På så sätt kommer de inte att kunna undvika missilen, medan om du skjuter direkt mot dem kan de kanske undvika den. Dessutom föreslår jag att du hoppar precis innan du skjuter för att ge raketen en mer nedåtgående vinkel mot fiendens fötter. Detta kommer att göra dig mindre sannolikt att missa.
– Även om det bara är ett nivå 2-vapen, är Rail Gun ett extremt effektivt vapen i War Games eftersom det kan döda en fiende i bara en träff. När du laddar upp den, se till att du siktar på fienden, eftersom det gör att du kan uppnå en låsning. På så sätt kommer projektilen att ta emot fienden när du skjuter, vilket gör det nästan omöjligt att missa. När du laddar Rail Gun måste du inse att den har en mycket kortare laddningstid än Spartan Laser.
– Eftersom den spartanska lasern har mycket begränsad ammunition och tar lång tid att ladda föreslår jag att du sparar den för att förstöra fordon. Den spartanska lasern avger en riktlaser när du laddar upp den, så din fiende kommer att ha mycket varning innan du skjuter. Detta gör det mycket svårt att använda mot infanteri. Å andra sidan, på grund av dess enorma skada, är Spartan Laser bra mot fordon och kan döda de flesta i ett enda skott.
– När du använder korta vapen som ett hagelgevär, energisvärd eller spridningsskott, ta skydd bakom dörröppningar och hörn och vänta med att attackera fienderna tills de passerar dörröppningen/hörnet. I kombination med Promethean Vision eller Active Camouflage kan denna teknik vara ännu mer effektiv.
– När du använder sågen, observera att den har otroligt kort räckvidd och ska användas på samma sätt som ett hagelgevär eller närstridsvapen. Kom så nära som möjligt för maximal skada, och stanna i närområden för att undvika att bli plockad på avstånd. Sagen är särskilt användbar när du bekämpar flera fiender samtidigt som omger ett mål.
Vill du ha fler Halo 4 -strategier och genomgångar? Besök min webbplats på [http://www.mystikeep.com/Matthew/Halo4Walkthrough/Index.htm] där du hittar en detaljerad genomgång av varje uppdrag inklusive text, bilder och videor, en guide till Spartan Ops och instruktioner om hur man låser upp alla Halo 4 -prestationer.
Läs också Recension: Legendariskt “A Marvel Deck Building Game”