När det kommer till strategispel har alltid PC varit den dominerande plattformen, och genom åren har det funnits en rad olika titlar och serier som blivit oerhört populära inom genren. På 90-talet exploderade den här typen av spel på marknaden, och vi som var aktiva spelare på den tiden minns nog alla Age of Empires, Dungeon Keeper och Command and Conquer. Den senare av de nämnda titlarna lät spelaren kasta sig in i häfta krigsskildringar mellan Sovjetunionen och de allierade, och med uppdateringen Command and Conquer: Red alert, nådde seriens popularitet sällan skådade höjder. Det fanns bara ett fåtal spel som blev riktigt lika populära, och ett av dem var förstås Warcraft.

I olika naturtrogna miljöer kunde användaren välja att spela antingen med människor eller orcher (ja, ni vet, de där gröna, sabeltandade odjuren som bland annat återfinns i Sagan om ringen-böckerna och filmerna). Genom att bygga byar och städer för krigsproduktion, fick spelaren anrätta sågverk, hugga ner träd och sedan utbilda soldater och bygga olika typer av vapen och stridsmaskiner. Via taktiska och strategiska spelflöden utkämpades sedan episka slag mellan de två släktena. Warcraft-spelen lämnade väldigt få spelare oberörda, och av just den anledningen ska vi titta lite närmare på några av de olika titlarna som släppts inom serien genom åren.

Warcraft I och II

De två första Warcraft-spelen skilde sig faktiskt inte särskilt mycket åt. Båda är strategispel där spelaren följer spelplanen snett ovanifrån, och konstruerar krigsläger och byar för att bygga en armé med syfte att förgöra motståndaren. Det finns två lag att välja mellan, orcher och människor. De har något olika attribut, och har möjlighet att konstruera olika typer av farkoster och byggnader. Överlag är båda spelen extremt välbalanserade i det avseendet att inget av de två lagen anses vara överlägset det andra vad gäller färdigheter och egenskaper.

Både Warcraft I och II är kanske framförallt multiplayerspel, där spelarna kan möta varandra genom att koppla samman sina datorer över ett nätverk. Båda spelen har också ett så kallat kampanj-läge, där man genom att möta en artificiell motståndare tar sig längre och längre fram i handlingen, och på så vis låser upp nya banor och funktioner.

Warcraft III

Warcraft III dröjde flera år efter den andra upplagan av spelet, och tog ett ordentligt steg framåt vad gällde utseende och funktionalitet. Den här gången handlade det i ännu större utsträckning om multiplayerspelande, och grafiken hade blivit oerhört mycket häftigare, både vad gällde in game action och animerade mellansekvenser. Spelet kom att bli oerhört populärt, och knappast hade väl någon trott att utvecklaren Blizzard skulle överträffa det, i alla fall inte förrän de fick se uppföljaren.

World of warcraft – WoW

Efter Warcraft III kom World of Warcraft, förmodligen det mest spelade dataspelet genom tiderna. Med samma värld som de tidigare spelen hade man nu utvecklat ett så kallas MMORPG – massive multiplayer online role playing game. Här kunde användaren möta andra spelare från hela den fysiska världen, och spendera närmast ett oändligt antal timmar utan att någonsin tröttna på att spela.