Ett begrepp i spelvärlden som växt sig allt större och starkare är så kallade exklusiva spel, eller titlar som det också kan kallas, på en konsol. Att ett spel är exklusivt för en konsol innebär att spelet endast går att spela på den konsolen och ingen annan. Alltså har spelutvecklarna och distributörerna bundit sig till att släppa sitt spel på en enda konsol. Detta är otroligt bra marknadsföring för konsolen i sig, då ett hett efterlängtat spel endast går att köpa till den; detta leder till stora försäljningssiffror för konsolen.

Exempel på populära exklusiva titlar är Uncharted – serien till Sonys Playstation 3 och 4, Halo – serien för Microsofts Xbox samt The Legend of Zelda – serien för Nintendos konsoler. Det sägs att en konsol är endast så bra som dess exklusiva titlar. Med detta menas att ju fler exklusiva titlar som finns för den specifika konsolen, desto bättre spelmöjligheter finns det för just den. Självklart räcker det inte att spelet är exklusivt utan att det även får ett bra bemötande och säljer bra.

Inom denna kategori kan man lugnt säga att Playstation blomstrar. Med spel såsom Crash bandicoot, Uncharted, Final Fantasy XII, Horizon: Zero Dawn, Nioh, The Last of us och Until dawn, är det inte konstigt att konsolen hyllas över skyarna. Alla dessa spel finns endast tillgängliga på Playstation 3 och 4, och de är bland de bäst säljande spelen genom tiderna.

De flesta spelutvecklare föredrar att släppa sina spel på flera plattformar för att öka vinsterna och garantera att spelet når ut till så många spelare som möjligt. Det är alltid lite av en risk för spelutvecklare att fokusera endast på en konsol, men säljer spelet bra blir det utmärkt marknadsföring för såväl spel som konsol. Är det dessutom en spelserie som lanseras på konsolen garanteras ju att försäljningssiffrorna är höga för varje ny titel i serien, och spelutvecklarna kan känna sig trygga i sin investering.

Det blir ofta stor publicitet kring exklusiva spel, oavsett konsolen den släpps på. Det finns en sorts förväntan kring det, som säger att spelet måste vara bra med tanke på att spelutvecklarna är självsäkra nog att inte släppa det till flera plattformar. Det blev stort ståhej kring äventyrsspelet Scalebound, som skulle släppas enbart till Xbox One. Det släpptes en mängd videor där spelets stil, grafik och karaktärer kunde skådas. Microsoft sköt dock upp lanseringsdatumet på spelet åtskilliga gånger, och fansen blev alltmer otåliga. Sedan, som från tomma intet, tillkännagav de att spelet inte skulle släppas officiellt, utan att produktionen lagts ned. Någon officiell förklaring till varför detta inträffade har inte getts, utan fansen lämnades enbart besvikna och förvirrade. Besvikelsen kantades även av att Xbox One inte innehar särskilt många exklusiva speltitlar, och Scalebound hade möjligen, efter utgivningen, blivit ett av de mest minnesvärda.

Nintendos konsoler släpper nästan uteslutande exklusiva titlar till sina konsoler. De har sedan 1980 – talet haft Super Mario, Donkey Kong och The Legend of Zelda som sitt levebröd. Denna taktik har fungerat otroligt bra för dem, och planen att inte dela med sig av sina exklusiva titlar med andra plattformar kommer med största sannolikhet aldrig att förändras.