Spel: Evolution och Devolution
Människor har ofta svårt att förstå ordet “avvägning”, visst är det tillräckligt lätt att förstå som utbyte, men i dagens företagsord är det menat som utbyte av en vara som en kostnad för en annan. Jag spelade Final Fantasy’s Dissidia på den gamla gamla PSP igår när jag förundrade mig över spelets återspelningsvärde, ja, jag har redan spenderat över 50 timmar på det, vilket är vad hela ämnet handlar om.
Normalt sett om man tittar på de äldsta spelen som Mario och Dave, hade de en sak enhälligt vanligt, beroende av det. Inte för att jag sprider besatthet för någonting, men det är vad det nuvarande paradigmet för spel har kommit ner till; en vara. Jag har alltid varit en spelare, jag kommer inte att förneka det och det är precis vad min påstående med spel idag är. De första spelen hade många saker som kopplade folk men framför allt handlade det om graden av engagemang som spelaren hade med spelmiljön eller spelets “värld”. Och detta engagemang har lite att göra med 3D -grafiken eller de omfattande alternativen som finns.
Låt oss ta en titt på utvecklingen
först var det tillkomsten av de enkla arkadtypsspelen som var fenomenala till en viss punkt. Höll spelarna fast och introducerade en helt ny boom av media i världen. Det var där varje barn tigger om Atari -systemen och dina Pentium II- och III -maskiner hade Sega- och NeoGeo -emulatorer installerade (mina har fortfarande installerats förresten) och spelelement handlade om svåra kommandon blandade med smarta sekvenser. Ta detta lite längre fram och samma två system har anständiga blandade berättelser och kontinuitet i spelen förbättrar de mediefunktioner som utforskas på de två vägarna. Kampspelsserien KOF är ett ivrigt bevis på det och därifrån kom den ytterligare högkonjunkturen med turbaserad strategi och rollspel som blev liknande “
Eftersom det var här som många affärschefer insåg att spelen kunde användas för att simulera många saker, i stort sett allt så potentialen som affärsvara var uppenbar även från och med då. Framstegen från och med då handlade om att förbättra de visuella effekterna av spelet, tillsatserna var uppenbara, det visuella behövde mer arbete så in kom tillströmningen av investeringar i spelstudior och trycket för 3D -grafik till spel. Den spetsen kan kallas som den sekundära kurvan eftersom när det väl fastställdes blev potentialen för affärsvinster via spel näst intill. Hollywoodfilmer kommer att berätta historien om högkonjunktur och fall utan att misslyckas, men spel har reprisfaktorn kopplad till dem oavsett deras publikstorlek som garanterar belöning.
Och denna omspelningsfaktor togs in nästa.
Vi kan alla se onlinemöjligheterna som erbjuds av spel som också banade väg för spelare som bara köper nästa powerup eller uppdaterar online. Begreppet “att köpa allt” är där vi kan peka och säga att spel har utvecklats. Så vid en tidpunkt där spel var roligt med extra komplexitet som Baldur’s Gate, Ys, Metal Gear Solid, fortsatte spelen att bli mer om varuvärde.
Den största faktorn i allt detta är naturligtvis mobilspel och här pekar jag på smartphone -spelen som är helt centrerade på tidsdöd. Problemet uppstår när majoriteten av smarttelefonspelarna inte är vanliga spelare utan mer för att bara döda tiden. Så när du ger ett spel som Subway Surfers online köpfördelar för de “vanliga” människorna, hänger en viss tävlingsnivå mellan konsolen/PC -spelen och telefonspelen. Nischerna är olika, kategorierna är olika och storleken är olika. Ett spel som Temple Run kan inte jämföras med Farcry 3 men i slutändan när spelen handlar om pengar så går dessa saker åt sidan och blandas in.
Idag har du fantastiska spelelement som läggs till, möbleras och perfektas. Komplexitet är givet och med det sitter vissa funktioner bra medan andra inte gör det. Det som är negativt för spelparadigmet i allmänhet är det holistiska fokuset på försäljning som ofta får dem att kompromissa om många saker från spelsidan. I slutändan när spelandet blir mer fokuserat på att köpa snarare än att spela än att hela anledningen till att spela ett spel tas bort.
Läs också TOPP 5 gratis sajter för att ladda ner helversion Fritidsspel